Weekend in Moshi - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Joyce Hazenoot - WaarBenJij.nu Weekend in Moshi - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Joyce Hazenoot - WaarBenJij.nu

Weekend in Moshi

Door: Jesca

Blijf op de hoogte en volg Joyce

17 April 2017 | Tanzania, Arusha

Dit weekend heb ik doorgebracht in Moshi. De stad dichtbij de Kilomamjari ongeveer 2 1/2 uur rijden van Arusha. De busrit kost 2500 shillings dus ongeveer €1,25. Erg goedkoop dus maar verwacht geen bus zoals je in NL ziet. De busjes zijn zo praktisch mogelijk ingericht om zoveel mogelijk mensen te gelijk mee nemen, met andere woorden proppen dus zonder airco. Als ik de rit ook in 3 woorden zou moeten omschrijving: heet, stinkend en coasy. Eenmaal in Moshi was er meteen al verschil te zien en merken met Arusha: zo was het veel vochtiger en benauwder maar vooral veel schoner. In Arusha vind je gewoon geen afvalbakken op straat dus wordt het allemaal op de grond gegooid. Hier in Moshi is het verboden zelf op straat te kwatten. We werden opgepikt door een taxi, ook dit weer met ze 9en in een busje voor 6. We verbleven in een hostel. Jesca en een hostel. Ik heb met 1 uitzondering nooit in een hostel geslapen en was daar ook wat bevoordeeld over.  Het delen van een badkamer en slapen met wild vreemde, no thanks. Maar goed zoals ik in andere verslagen al aangaf, ik wil leren meer open staan voor nieuwe onbekende dingen. Het hostel was meer dan prima en maar 8 dollar per nacht met ontbijt erbij!! Eerste nacht moest ik (een van de meest lichtslapende mensen ever) even wennen, vooral aan de vreemde dame die en praatte in haar slaap en op en gegeven moment ook ging wandelen... Maar goed de volgende ochtend zat ik weer om 07.30 uur fris aan het ontbijt. Ik mis nog niet heel veel eten (komt zeker nog) maar dat witte brood komt nu wel al een beetje me neus uit. Zaterdag stond een druk maar super leuk schema voor de boeg. Opgehaald met een dala dala maar dit keer niet opgepropt zitten. De  eerste stop was het startpunt van de Kilimanjaro op 1800 meter. Hier krijgen we alle informatie over de berg en vertelde de gids dat hij al 168 keer de Kilimanjaro had beklommen!!! Nou jesca gaat de 1 niet eens halen hihi.
De tweede stop was de koffieplantage. Hier konden we het hele proces van de boon plukken tot de koffie in je mok ervaren. Echt super leuk om te zien! Ik ben helemaal geen koffieleut maar je eigen gestampte koffie moet je natuurlijk wel even proeven!
De derde stop was lunch, een lokale maaltijd. Ik had de vegatarische optie gekozen. Sowieso vermijd ik vlees een beetje tot nu toe. Dit komt toch wel door hoe je hier ziet dat er met vlees wordt om gegaan. Er worden geen handschoenen gedragen, geen ventilatie/koeling en overal zie je vliegen. Voor nu pas ik daar nog voor maar goed is pas week 2.
De vierde stop was de marangu watervallen. De weg naar beneden vond ik best pittig en dan speelt erin jij achterhoofd al straks moet je dit omhoog klimmen... onze gids deed dit natuurlijk zo'n paar keer per dag dus die had aardig de vaart erin, net afgekoeld in het water was er eenmaal weer boven nog weinig van te merken. Maar goed de watervallen waren echt heel mooi (zie foto) en erg verkoelend :)
De vijfde stop waren de marangu grotten. Deze grotten werden gebruikt als woningen om zo 'onzichtbaar' te zijn voor de vijanden. Op dat moment ben je niet zo blij dat je 175 cm bent.. maar ongelooflijk dat mensen daar hebben kunnen wonen. We sloten de tour gepast Afrikaans af met bananenbier en bananenwijn. Daarna hebben we een hapje gegeten bij het hostel, het geduld werd hierbij wel weer getest doordat we bijna 2 uur erop moesten wachten.. Tis Is Africa!
De tweede nacht was de vreemde dame rustiger en dus wat rustiger geslapen. Om 11.00 Tanzaniaanse tijd vetrokken we weer richting Arusha. Je merkte at het Pasen hier nog groot wordt gevierd. Iedereen loopt in hun mooiste kleding, veel dingen waren gesloten en het was veel rustiger dan 'normaal'.
De rest van de zondag moest deze dame een beetje bijkomen en heb dus een rustig zondagje gehad. Vond wel even lastig om niet bij me familie te zijn terwijl zij bij elkaar zijn om Pasen te vieren. Gelukkig bestaat er Skype zodat je er toch een beetje bij bent. Weet wel zeker, dat ondanks ik pas 2 weken weg ben, wanneer ik terug ben nog meer ga genieten van familie bij elkaar .

  • 17 April 2017 - 10:10

    Ans En Frans:

    Lieve Jesca,

    Wat een fantastische ervaring in zo'n heel andere wereld als hier.Je schrijft heel boeiend en enthousiast, waardoor we ons een beetje een beeld ervan kunnen vormen.
    Kun je daar wel met anderen goed je ervaringen delen?
    Wij krijgen de mails van Danielle door gestuurd zodat we het allemaal goed kunnen volgen.
    Dat gaat beter dan dat ze ons erover vertellen.
    Geniet van al je enorme ervaringen.

    Lieve groetjes,
    Ans en Frans

  • 17 April 2017 - 10:59

    Ronald:

    Hou Jesca,
    Wat een mooie trip en ervaringen weer en dat voor weinig

  • 17 April 2017 - 11:55

    Ronald:

    Oeps, niet helemaal goed gegaan met verzenden. Ik wilde nog zeggen dat jij, helaas wel alleen, toch dapper doorgaan en daarmee hele bijzondere dingen mee maakt. Fantastisch middelkippie! Knuffel papa

  • 17 April 2017 - 13:21

    Saskia:

    Hai Jesca Ik ben hier nu bij oma en we hebben net jouw verslag gelezen. Je ziet mooie dingen van de wereld. Geniet van deze reis, een hele belevenis! We wensen jouw het allerbeste en een volgend Pasen ben je weer bij ons en zo zullen er nog velen volgen, hopen wij! Goeie reis. Veel liefs Oma en Saskia

  • 17 April 2017 - 18:43

    Lineke:

    Wat een geweldig verhaal en mooie avonturen! Je kunt het mooi vertellen. Ik zie zo de Kilimanjaro voor me. Indrukwekkende berg in dat bijzondere landschap. Blijf genieten en er komen nog heel veel Pasens voor jou! Liefs, Lineke

  • 18 April 2017 - 19:00

    Danielle:

    Lieve Jes,

    Wat een bijzondere reis. In zo'n korte tijd heb je al zoveel meegemaakt! Geweldig!
    Volgens mij kom jij herboren weer thuis als een hele nieuwe Jesca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 20 Feb. 2017
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 74242

Voorgaande reizen:

31 Maart 2017 - 31 Mei 2017

Tanzania 2017

Landen bezocht: