Stage indrukken - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Joyce Hazenoot - WaarBenJij.nu Stage indrukken - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Joyce Hazenoot - WaarBenJij.nu

Stage indrukken

Door: Jesca

Blijf op de hoogte en volg Joyce

15 April 2017 | Tanzania, Arusha

De eerste volle stageweek zit erop. Nouja 'vol' is misschien niet het juiste woord want echt vol is het niet vergeleken met de Nederlandse roosters, maar omdat alles nieuw en wennen is, is het wel vermoeiend. Vermoeiend op een goede manier.
Maandag ben in naar de kliniek gegaan en hebben we een soort schema gemaakt voor de komende weken. Ook dit natuurlijk op z'n Afrikaans want het wijzigt geregeld en ik moest mij er maar niet te veel aan vastbinden. Daarna werd ik meteen in het diepe gegooid; meteen aan een vrouw uitleg geven over familie 'planning' oftewel welke voorbehoedmiddelen er allemaal zijn, de werking en voor-en nadelen ervan. Nou daar gingen we dan in gebrekkig Engels. Normaliter had ik mij hier uitgebreid op voorbereid maar dat kon nu niet...De vrouw vertelde dat ze het anticonceptie middel wilde waar haar man niet achter kwam, want hij wilde niet dat ze voorbehoedsmiddel gebruikt. Dat komt toch wel even binnen als je dit achter de rug van je eigen man moet doen.
Daarna mocht ik ondersteunen bij baby's vaccineren. Ik mocht de baby vast houden. Heel fijn want ze keken naar mij tijdens de prik en ze begonnen me toch een partij te huilen. Die beginnen de volgende keer weer spontaan te huil als ze mij zien. Als je je afvraagt hoe ze het in de Maasai cultuur doen met luiers: ze gebruiken doeken en nee deze zijn niet waterdicht.... dat werd dus wassen als ik thuis kwam.
Dinsdag mocht ik (samen met 2 andere vrijwilligers/huisgenoten) mijn eerste training geven aan Maasai. Dit keer zouden we niet in de bosjes hoeven ontmoeten maar we konden in 'de school'   gaan zitten. Het 'schooltje' was een paar takken aan elkaar gebonden met daarom heem wat verpakkingsplastic. Er in stonden 3  bankjes waar de spijkers aan alle kanten eruit staken en er lag hier en daar wat ontlasting van (ik gok) koeien. Ik kan me echt niet voorstellen daar les te krijgen.. Voor de training hadden wij het kwaliteiten spel gemaakt in het Swahili. (Was ik zelf stiekem zelf wel trots op haha) en over persoonlijke hygiëne. Toen ik daar stond voelde ik me wel echt vereerd dat ik hun (vrouwen die zoveel meer levenservaring hebben dan ik en zoveel mee hebben gemaakt) iets mocht bijleren. Maar aan de andere kant ook zo verbaast zijn dat ze gewoon niet weten waarom en wanneer handen wassen zo belangrijk is. Als bedankje kregen we een zelfgemaakte ring. Iets wat je in NL als gierig geschenk zou ervaren heeft het hier een andere betekenis, ze hebben gewoon ook niet meer te geven aan dure dingen.
Woensdag werkte in vanuit mijn appartement. Zo kon ik met behulp van internet mijn trainingen voorbereiden voor donderdag en vrijdag. Ik merk dat ik me nu al het werktempo rustig begin over te nemen aangezien mijn voorbereidingen traag gingen.
Donderdag ging ik weer naar de kliniek om daar te observeren hoe te vaccineren zodat ik dat in verloop van mijn stage ook als werkzaamheid kan opschrijven! Ook heb ik baby's gewogen, letterlijk aan een haak. Daarna heb ik aan twee verschillende groepen een training gegeven over voeding. Ik eerst in het Engels en daarna stond je 10 minuten te wachten want dan werd het vertaald in het Swahili. Ik heb het idee dat 2 zinnen in het Engels ongeveer 10 zinnen zijn in het Swahili...
Vrijdag heb ik mijn eerste training aan de Maasai meidengroep gegeven. Toch wel even spannend om te kijken hoe ze op je reageren. De training vond plaats in hun kamer. Een stuk of 12 meiden met ze alle zittend op het bed met een schrift op hun schoot afwachtend en ook wel met bewondering naar je te kijken in een kleine ruimte. Een training hier geven vergt toch wel veel meer van mijn creativiteit.. Een plaatje uitprinten of een PowerPoint maken zit er hier niet in. Ik heb groot poster papier met gekleurde stiften gekocht om daarop dingen te schrijven en tekenen. Dat laatste is dus echt een ramp voor mij, ik kan echt niet tekenen. En dan mis ik Joyce nog meer, de creatieveling.


  • 15 April 2017 - 20:55

    Astrid:

    Lieverd wat zal jij een hoop nieuwe ervaringen op doen waar een ander gillend hardlopend van weg zou rennen. Je mag echt trots op jezelf zijn, zeker nu je maatje mist <3

  • 15 April 2017 - 21:13

    Wendy:

    Klinkt allemaal heel mooi om te doen! Super knap dat je het kunt volhouden! Geniet ervan, het lijkt me allemaal zo bijzonder!

  • 16 April 2017 - 17:00

    Oma Van Den Bergh:

    Lieve Jesca,

    Ik heb samen met papa en Danielle jouw verslag gelezen. Ik vind het heel bijzonder en je schrijft zo mooi en met humor. Volgende week zaterdag EN zondag komt Stefan eten!! Hoe vind je dat? Dat vind ik heel erg leuk.

    Ik ga proberen je blog te blijven volgen.

    veel liefs,

    oma

  • 16 April 2017 - 23:59

    Saskia:

    Hai Jesca Ik heb inmiddels al je verslagen tot nu toe gelezen. ik vind het ongelooflijk dapper dat je doorzet! Goed van je. Zo te lezen beleef je veel avonturen! Vaccineren,trainingen geven, wow knap hoor! Sterkte met alles en geniet ervan! Lieve groet Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 20 Feb. 2017
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 74255

Voorgaande reizen:

31 Maart 2017 - 31 Mei 2017

Tanzania 2017

Landen bezocht: